BERMINAT MENJADI EJEN KAMI?

Klik SINI untuk lihat produk.

Thursday, August 16, 2012

Probiotik dan Prebiotik : Perbezaan



Akhir-akhir ini kita sering mendengar istilah baik Probiotik mahupun Prebiotik. Banyak produk-produk makanan dan kesihatan yang mendakwa produknya mengandungi unsur-unsur  tersebut yang bermanfaat untuk membantu proses pencernaan. Walaupun kedua-duanya bermanfaat untuk memelihara kesihatan pencernaan, sebenarnya kedua-dua istilah tersebut berbeza.


Probiotik
Konsep probiotik sudah dikenal sejak 2000 tahun yang lalu. Seorang ilmiawan Rusia bernama Ilya Metchnikoff berjaya membuktikannya secara ilmiah pada awal abad ke-19. Metchnikoff mendapatkan, bahawa bangsa Bulgaria yang mempunyai kebiasaan memakan yogurt (susu fermentasi) tetap sihat walaupun usia sudah lanjut.Susu fermentasi diketahui mengandungi bakteria asid laktik (Lactobacillus bulgaricus Sp) yang mampu meningkatkan kerja enzim galaktosidase yang memudahkan pencernaan laktosa dalam usus.

Probiotik bermaksud makanan atau minuman yang mengandungi mikroorganisme-mikroorganisme yang meresap masuk ke dalam tubuh itu berguna dan meningkatkan kesihatan tubuh. Makanan probiotik boleh berbentuk yogurt, keju, mentega, sari buah-buahan dan susu formula yang difortifikasi dengan bakteria asid laktik. Akhir-akhir ini probiotik juga diformulasi dalam bentuk tablet mahupun kapsul tambahan.

Namun setakat ini belum ada jaminan jumlah probiotik sesuai dengan iklan serta tetap hidup saat sampai di usus. Manfaat probiotik boleh dicapai bila probiotik melekat pada sel mukosa usus. Probiotik dari makanan belum banyak dibuktikan boleh melekat di mukosa usus. Oleh itu untuk memperoleh manfaat dari makanan probiotik, orang harus mengambilnya terus-menerus.


Prebiotik
Adapun Prebiotik adalah karbohidrat yang tidak dicerna tubuh, namun dapat dicerna oleh mikrob yang menguntungkan dalam tubuh, sehingga meningkatkan kesihatan. Prebiotik umumnya meningkatkan komposisi mikrob yang menguntungkan (serta meningkatkan aktivitinya) dan mengurangkan mikrob yang merugikan dalam tubuh. Dapat dikatakan bahawa Prebiotik merupakan sumber makanan bagi Probiotik.

Prebiotik yang banyak dikenal dan digunakan adalah oligosakarida soya (yang terdiri atas rafinosa dan stakiosa), frukto-oligosakarida (disebut juga oligofruktosa), Inulin, Laktulosa dan Laktosukrosa. Inulin dan oligofruktosa memiliki fungsi penting sebagai penyeimbang fungsi gastrointestinal (menyeimbangkan mikroflora kolon). Umumnya semua prebiotik yang disebutkan dapat meningkatkan pertumbuhan bifidobacterium, bakteri bermanfaat yang sering kita temukan dalam minuman yoghurt atau susu fermentasi komersial. Apabila dikonsumsi dengan dosis yang tepat dan cara yang benar, maka prebiotik dapat mengobati atau mendukung pengendalian penyakit seperti kanker usus, liver,sembelit dan diabetesmellitus. Prebiotik secara alami terdapat pada biji-bijian, sayuran, dan buah-buahan. Produk olahan kedelai seperti susu kedelai, tempe, tahu, dan tauco, kaya akan prebiotik. Saat ini ada juga ada beberapa produk susu untuk anak yang mencantumkan fortifikasi prebiotik dalam produk mereka untuk membantu sistem pencernaan balita yang meminumnya.

Adapun Prebiotik adalah karbohidrat yang tidak dicerna tubuh, namun dapat dicerna oleh mikrob yang menguntungkan dalam tubuh, sehingga meningkatkan kesihatan. Prebiotik umumnya meningkatkan komposisi mikrob yang menguntungkan (serta meningkatkan aktivitinya) dan mengurangkan mikrob yang merugikan dalam tubuh. Dapat dikatakan bahawa Prebiotik merupakan sumber makanan bagi Probiotik.

Prebiotik yang banyak dikenal dan digunakan adalah oligosakarida soya (yang terdiri daripada rafinosa dan stakiosa), frukto-oligosakarida (disebut juga oligofruktosa), Inulin, Laktulosa dan Laktosukrosa. Inulin dan oligofruktosa mempunyai fungsi penting sebagai pengimbang fungsi gastrointestinal (menyeimbangkan mikroflora kolon). Umumnya semua prebiotik yang disebutkan dapat meningkatkan pertumbuhan bifidobacterium, bakteria bermanfaat yang sering kita temukan dalam minuman yoghurt atau susu fermentasi komersial. Apabila diambil dengan dos yang tepat dan cara yang betul, maka prebiotik boleh mengubati atau menyokong pengendalian penyakit seperti kanser usus, liver, sembelit dan diabetesmellitus. Prebiotik secara alami terdapat pada biji-bijian, sayur-sayuran, dan buah-buahan. Produk olahan kacang soya seperti susu soya, tempe, tahu, dan tauco, kaya dengan prebiotik. Saat ini ada juga ada beberapa produk susu untuk kanak-kanak yang menyenaraikan fortifikasi prebiotik dalam produk mereka untuk membantu sistem pencernaan balita yang meminumnya.

Diet yang sihat dengan bakteria yang sihat merupakan kombinasi yang baik untuk memelihara fungsi pencernaan, serta memperkuat kekebalan tubuh dalam melawan serangan mikrob beracun yang boleh mengganggu sistem pencernaan kita.

1 comment:

citra sutera said...

tq for d info.. ha.. terang sket beza pre n pro tu... he3